Friday, 25 September 2015

ALIRAN MAKLUMAT & SISTEM MAKLUMAT BERASASKAN KOMPUTER

Aliran Maklumat
          Setiap peringkat pengurusan mempunyai keperluan maklumat yang berbeza. Pengurus peringkat atasan memerlukan maklumat yang diringkaskan dalam bentuk kapsul untuk mendedahkan keadaan keseluruhan perniagaan. Mereka juga perlu maklumat dari luar organisasi kerana pengurus untuk peringkat perlu untuk meramal dan merancang untuk acara-acara jarak jauh.
          Pengurus peringkat pertengahan perlu diringkaskan laporan mingguan maklumat atau bulanan. Mereka perlu untuk membangunkan unjuran belanjawan dan menilai prestasi penyelia.
Penyelia perlu diperincikan, semasa hari-hari maklumat mengenai unit mereka supaya mereka boleh terus operasi berjalan lancar. Iaitu, penyelia berkomunikasi terutamanya dengan pengurus pertengahan mereka dan dengan para pekerja di bawah mereka.

Sistem Maklumat Berasaskan Komputer
          Hampir semua organisasi mempunyai sistem maklumat berasaskan komputer. Organisasi-organisasi besar biasanya mempunyai nama-nama formal untuk sistem yang direka untuk mengumpul dan menggunakan data. Walaupun organisasi yang berbeza boleh menggunakan nama yang berlainan, nama-nama yang paling biasa ialah pemprosesan urus niaga, pengurusan maklumat, sokongan membuat keputusan, dansistem sokongan eksekutif.
1)    Sistem pemprosesan transaksi (SLP) merekodkan transaksi sehari-hari, seperti pesanan pelanggan, bil, tahap inventori, dan pengeluaran output. SLP membantu penyelia dengan menjana pangkalan data yang bertindak sebagai asas untuk system maklumat yang lain. Juga membantu organisasi memantau operasi rutin dan rekodperistiwa-peristiwa ini dalam pangkalan data. Kerana sebab ini, beberapa bentukpanggilan ini sistem pemprosesan data (DPS).
          Terdapat enam aktiviti, yang membentuk asas sistem perakaunan selama hampir mana-mana pejabat anda mungkin bekerja.
a)    Aktiviti pemprosesan pesanan jualan mencatatkan permintaan pelanggan untuk produk atau perkhidmatan syarikat. Apabila perintah itu datang di-permintaan untuk setbarbells, sebagai contoh berkesan-gudang dimaklumkan untuk menghantar produk.
b)    Diterima rekod aktiviti akaun wang yang diterima bentuk atau terhutang oleh pelanggan-pelanggan.
c)    Bahagian dan barangan siap bahawa syarikat itu mempunyai dalam stok dipanggil inventori semua mesin senaman di dalam gudang.
d)    Akaun yang kena dibayar merujuk kepada wang syarikat terhutang pembekal bahan dan perkhidmatan, ia mempunyai diterima-besi dan aluminium, sebagai contoh.
e)    Aktiviti gaji berkenaan dengan mengira gaji pekerja. Jumlah amnya ditentukan olehjenis pekerjaan, jam bekerja, dan jenis potongan. Gaji boleh dikira dari kad masa pekerja, atau dalam sesetengah kes, lembaran masa penyelia.
f)    lejer am menjejaki semua ringkasan mengenai semua urus niaga yang diberikan diatas. Sistem lejar am tipikal boleh menghasilkan penyata pendapatan dan kunci kira-kira. Penyata pendapatan menunjukkan prestasi kewangan syarikat pendapatan, Perbelanjaan, dan perbezaan di antara mereka bagi tempoh masa tertentu. Kunci kira-kira menyenaraikan keseluruhan keadaan kewangan sesebuah organisasi. Mereka termasuk aset (untuk contoh, bangunan dan harta yang dimiliki), liabiliti (hutang), danberapa banyak organisasi (ekuiti) yang dimiliki oleh pemilik.

2)    Sistem Automasi Pejabat (OAS) dan Sistem Kerja Pengetahuan (KWS) OAS dan KWS bekerja pada tahap pengetahuan. OAS menyokong pekerja data, yang biasanya tidak menciptakan pengetahuan yang baru melainkan hanya menganalisis maklumat sedemikian rupa untuk mentransformasikan data atau memanipulasikannya dengan saya-saya pembicaraan atau menyingkatkan pembicaraan sebelum menyebarkannya secara keseluruhan dengan organisasi dan kadang-kadang diluar organisasi. Aspek-Aspek OAS seperti pemprosesan perkataan, hamparan elektronik,penjadualan, dan Komunikasi melalui mel suara, e-mel dan persidangan video. KWS menyokong para pekerja profesional seperti ilmuwan, insinyur dan Doktor dengan membantu menciptakan pengetahuan yang baru dan memungkinkan mereka mengkontribusikannya ke organisasi atau masyarakat.

3)    Sistem Maklumat Pengurusan (SIM)
SIM tidak menggantikan SLP, tetapi menyokong spektrum tugas-tugas organisasional yang lebih luas dari TPS, termasuk analisis keputusan dan pembuat keputusan. SIM Menghasilkan maklumat yang digunakan untuk membuat keputusan, dan juga dapat membatu menyatukan beberapa fungsi maklumat perniagaan yang sudah terkomputerisasi (data asas).

4)    Sistem Ahli (ES) dan Kecerdasan Buatan (AI)
AI bertujuan untuk mengembangkan mesin-mesin yang berfungsi secara bijak. Dua cara untuk melakukan penyelidikan AI ialah memahami bahasa semula jadi dan menganalisis kemampuannya untuk berfikir melalui problem sampai kesimpulan logiknya. Sistem ahli menggunakan pendekatan-pendekatan pemikiran AI untuk menyelesaikan masalah serta memberikannya lewat pengguna perniagaan. Sistem ahli (juga disebutknowledge-based systems) secara berkesan menangkap dan menggunakan pengetahuan
seorang ahli untuk menyelesaikan masalah yang dialami dalam suatu organisasi.Berbeza dengan DSS, DSS meningalkan keputusan terakhir bagi pembuat keputusansedangkan sistem ahli memilih penyelesaian terbaik terhadap suatu masalah khusus.Komponen dasar sistem ahli adalah knowledge-base yaikni suatu mesin gangguan yang menghubungkan pengguna dengan sistem melalui pemprosesan soalan lewat bahasa berstruktur dan antara muka pengguna.

5)    Pengurusan sistem maklumat (MIS) diringkaskan data terperinci mengenai sistem pemprosesan urus niaga dalam laporan standard bagi pengurus peringkat pertengahan. Laporan itu mungkin termasuk jualan mingguan dan jadual pengeluaran. Manakala sistem pemprosesan transaksi mencipta pangkalan data, MIS menggunakan pangkalan data. Oleh itu, MIS memerlukan sistem pengurusan pangkalan data yang mengintegrasikan pangkalan data jabatan yang berlainan. MIS satu menghasilkanlaporan yang telah ditetapkan terlebih dahulu. Iaitu, mereka mengikut format yang telah ditetapkan dan sentiasa menunjukkan jenis yang sama kandungan. Terdapat tiga kategori umum laporan:
a)    Laporan berkala dihasilkan biasa selang seminggu, bulanan atau suku tahunan, misalnya.
b)    Laporan Pengecualian membawa perhatian kepada peristiwa-peristiwa luar biasa. Satu contoh ialah laporan jualan yang menunjukkan bahawa item tertentu menjual dengan ketara di atas atau di bawah ramalan jabatan pemasaran. Sebagai contoh, jika basikal senaman yang lebih sedikit menjual daripada yang diramalkan untuk jualan rantau barat laut, pengurus serantau akan menerima satu laporan pengecualian.Laporan yang boleh digunakan untuk memberi amaran kepada pengurus daerah danjurujual untuk memberi produk ini lebih perhatian.
c)    Bertentangan dengan laporan berkala, laporan permintaan dihasilkan atas permintaan. Satu contoh ialah laporan mengenai bilangan dan jenis pekerjaan yang dipegang oleh wanita dan minoriti. Laporan seperti itu tidak diperlukan secara berkala, tetapi ia mungkin memerlukan apabila diminta oleh kerajaan U.Ss.
6)    Sistem sokongan keputusan (DSS) menyediakan alat yang fleksibel untuk analisis. DSS membantu pengurus peringkat pertengahan dan lain-lain dalam organisasi menganalisis pelbagai masalah, seperti kesan peristiwa dan trend di luar organisasi. Seperti MIS, DSS cabutan pada data terperinci mengenai sistem pemprosesan urus niaga. DSS membolehkan pengurus untuk mendapatkan jawapan kepada masalah yang tidak didugadan. Kerap, satu pasukan ditubuhkan untuk menangani masalah yang besar. Sesuatu keputusan kumpulan sokongan system (GDSS) kemudiannya digunakan untuk menyokong usaha ini kerja kolektif.
Bagaimanakah kerja sistem sokongan keputusan? Pada asasnya, ia terdiri daripadaempat bahagian:
a)    Pengguna boleh menjadi anda. Secara amnya, pengguna adalah seseorang yang mempunyai untuk membuat keputusan-pengurus, selalunya pengurus peringkat pertengahan.
b)    Sistem perisian asasnya operasi sistem-program yang direka untuk bekerja di sebalik tabir untuk mengendalikan prosedur operasi yang terperinci. Lain untuk memberi pengguna antara muka yang baik, dan selesa, perisian biasanya menu atau icon didorong. Iaitu, skrin membentangkan senarai arahan atau ikon yang mudah difahami, memberi pengguna beberapa pilihan.
c)    Data dalam DSS biasanya disimpan dalam pangkalan data dan terdiri daripada dua jenis. Dalaman data-data dari dalam organisasi yang terdiri terutamanya daripada urus niaga dari sistem pemprosesan urus niaga. Data luaran ialah data yang dikumpul dari luar organisasi. Contohnya adalah data yang disediakan oleh firma penyelidikan pemasaran, persatuan perdagangan, dan kerajaan Amerika Syarikat (seperti profilpelanggan, data banci, dan ramalan ekonomi).
d)    Model Keputusan memberikan DSS keupayaan analitikal. Terdapat tiga jenis asas model keputusan: strategik, taktikal dan operasi. Model strategik membantu pengurus peringkat atasan dalam perancangan jarak jauh, seperti menyatakan objektif syarikat atau merancang lokasi kilang. Model taktikal membantu pengurus peringkatpertengahan mengawal kerja-kerja organisasi, seperti perancangan kewangan dan perancangan promosi jualan. Model operasi membantu pengurus rendah tahap mencapai aktiviti sehari-hari organisasi, seperti menilai dan mengekalkan kawalan kualiti.
7)    Sistem Sokongan Keputusan Kumpulan (GDSS) dan Komputer Sistem Sokongan Kerja Kerjasama (CSCW) Bila kelompok, perlu bekerja bersama-sama untuk membuat keputusan separater struktur dan tak terstruktur, maka kumpulan Keputusan sistem sokongan membuat suatu Solusi. GDSS dimaksudkan untuk membawa kelompok bersama-sama menyelesaikan masalah dengan memberi mendapatkan bantuan dalam bentukpendapat, Selidik, konsultasi dan skrip. GDSS kadang-kadang disebut dengan CSCWyang mencakup pendukung Kinian Perisian yang disebut dengan "groupware" untuk kolaborasi tim melalui komputer yang terhubung dengan rangkaian.
8)    Sistem sokongan eksekutif (ESS), juga dikenali sebagai sistem maklumat eksekutif (EIS), mudah-untuk-menggunakan sistem yang mengandungi maklumat dalam bentuk yang amat sangat diringkaskan. Ia membantu pengurus peringkat atasan memantau operasi syarikat dan membangunkan rancangan strategik. ESS menggabungkan data dalaman dari SLP dan MIS dengan data luaran. ESS juga mengandungi perisian yang canggih itu, seperti MIS atau DSS, boleh hadir, meringkaskan, dan menganalisis datadaripada pangkalan data organisasi. Walau bagaimanapun, ESS yang direka khas untuk menjadi mudah untuk digunakan. Ini adalah bahawa seorang eksekutif teratas dengan masa lapang yang sedikit, misalnya, boleh mendapatkan maklumat penting tanpa latihan yang menyeluruh. Oleh itu, maklumat sering dipaparkan dalam bentuk yangsangat pekat dengan grafik maklumat.

No comments:

Post a Comment